درک پرستاران از کیفیت زندگی کاری خود به عنوان بزرگترین گروه کاری در بیمارستان به لحاظ اهمیت آن در عملکرد مورد توجه واقع شده است
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته پرستاری و مامایی
بررسی کیفیت زندگی کاری و بهره وری پرستاران بالین و ارتباط آنها با یکدیگر
*قابل استفاده برای رشته مدیریت
*آپدیت:ضمیمه شدن سومین پرسشنامه باز بصورت رایگان:)
1.پرسشنامه دموگرافیک
2.پرسشنامه سنجش بهره وری
3.پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی کاری
چکیده:
محیط کاری با کیفیت بالا به عنوان شرط و پیش زمینه اساسی توانمندسازی منابع انسانی مورد نیاز سیستم مراقبت بهداشتی شناخته شده است. درک پرستاران از کیفیت زندگی کاری خود به عنوان بزرگترین گروه کاری در بیمارستان به لحاظ اهمیت آن در عملکرد مورد توجه واقع شده است . از طرف دیگر بهرهوری پرسنل پرستاری عامل مهمی در موفقیت سازمان خواهد بود. چنانچه ارتباط بین کیفیت زندگی کاری با بهرهوری مشخص شود مدیران می توانند با بالا بردن کیفیت محیط کار زمینه بهرهوری پرسنل را فراهم اورند. بنابراین این تحقیق با هدف بررسی این دو متغیر به همراه ارتباط بین آنها انجام شد.
مواد و روش: این مطالعه مقطعی، توصیفی تحلیلی و همبستگی است که دو متغیر کیفیت زندگی کاری و بهرهوری با استفاده از ابزار پژوهشگر ساخته همراه با متغیرهای دموگرافیک مورد بررسی قرار گرفت. روش جمع اوری داده ها خودگزارشی بودند. پرسشنامه کیفیت زندگی کاری دارای 45 سوال در مقیاس لیکرت و پرسشنامه بهرهوری دارای 25 سوال در مقیاس لیکرت ساخته شد. بعد از جمع اوری داده ها با استفاده از spss نسخه 11.5 مورد تحلیل با استفاده از امار توصیفی و تحلیلی قرار گرفت.
یافتهها:
یافته ها نشان دادند از نظر اکثریت واحدهای مورد پژوهش بهرهوری آنها در سطح متوسط قرار دارد وکمتر از یک دهم انها بهرهوری خود را مطلوب گزارش نمودهاند. هم چنین از نظر اکثریت واحدهای مورد پژوهش کیفیت زندگی آنها در سطح متوسط قرار دارد و تنها یک دهم انها کیفیت زندگی خود را مطلوب گزارش نمودهاند. آزمون پیرسون ارتباط معناداری را بین بهرهوری و کیفیت زندگی کاری فرد نشان داد 0.357 r =( p<0.001)
نتیجه گیری:
مدیران پرستاری با توجه به نتایج این تحقیق می توانند با فراهم نمودن زمینه ارتقای کیفیت زندگی کاری و زمینه افزایش بهرهوری را نیز فراهم اورند.
واژههای کلیدی:
بهرهوری
پرستاران بالین
کیفیت زندگی کاری
بیان مسئله:
کیفیت زندگی کاری یکی از متغیرهایی است که اخیرا به لحاظ اهمیت ، مورد توجه بسیاری از مدیران که در صدد ارتقا کیفیت منابع انسانی خود هستند قرار گرفته است ؛ گرچه مطالعه شاخصهایی که برای کیفیت زندگی کاری سودمند و یا مضر هستند تاریخچهای دیرینه دارد (ماو، سموئلز و الکساندر 2003)، اما منبع دقیق عبارت کیفیت زندگی کاری مشخص نیست و احتمالا اولین بار در موسسه تحقیق اجتماعی دانشگاه میشیگان در کارهای اولیه رنسیس لیکرت و رویکرد او برای تغییر سیستمی به کار برده شده است(هود و اسمیت 1994).
واژه کیفیت زندگی کاری نخستین بار در سال 1972 در طی یک کنفرانس ارتباطات کاری بین المللی در رابطه با مسائل کاری در خانه اردن معرفی شد. کیفیت زندگی کاری توجه بیشتری را بعد از آنکه کارکنان اتومبیل متحده و جنرال موتور شروع به یک برنامه کیفیت زندگی کاری برای بازساخت و رفرم کارکردند به خود اختصاص داد(لاو و می 1998). ابتدا نگرانی برای کیفیت زندگی کاری در دهه 1970 اوج میگیرد. این نگرانی بعد از عواقب حیطه سنتی مدیریت علمی و بوروکراسی ناشی از ان که محیط کاری ضد انسانی ، وظیفه محور، غیر شخصی، بدون پاداش و عموما غیرکارا ایجاد میکرد و همه سطوح شان و منزلت شخصی را مورد هتک قرار میداد و منابع انسانی را ضایع مینمود حاصل شد و بعد از فروکش نمودن در دهه 1980 مجددا در دهه 1990 غالب میشود ؛به عبارتی مفهوم کیفیت زندگی کاری حدود 30 سال قبل به کار رفته است. کیفیت زندگی کاری با واکنش و پاسخ به نیازهای فردی و اشتیاق میتواند افزایش یابد(مارتل و دوپویس 2006 ؛ تراویس 1995؛ کیمبرلی 1991).
روبینز کیفیت زندگی کاری را به عنوان فرایندی که به وسیله آن یک سازمان با گسترش مکانیسمهایی به نیازهای کارکنان واکنش نشان میدهد تا به انها اجازه دهد کاملا در تصمیمگیریهایی که زندگی شان در کار را طرح میریزد مشارکت داشته باشند تعریف نموده است.کیفیت زندگی کاری سازه چند بعدی است و ممکن است یک سازه جهانی و فناناپذیر نباشد(لاو و می 1998). پیشرفت کیفیت در مکان کار مفهومی است که انگاره مدیران و کارکنان را به طور یکسان در بر میگیرد. در طی دهه گذشته بسیاری از نوشتهها در مورد کیفیت خدمات، تضمین کیفیت، چرخه کنترل کیفیت، کیفیت زندگی کاری مدیریت و کنترل جامع کیفیت بوده است (کول ، تو به نقل از شانی ، باسوری چرلینگ ادل 1992). در همین راستا محیط کاری با کیفیت بالا به عنوان شرط و پیش زمینه اساسی برای توانمندسازی منابع انسانی مورد نیاز سیستم مراقبت بهداشتی شناخته شده است.
در بررسیهای سازمانی مفهوم کیفیت زندگی کاری از مدلهای قبلی کار و رفتار انسانی مشتق شده است. کارکنان به عنوان افراد تصمیم گیرنده باهوشی در نظر گرفته شدهاند که جهت کار برانگیخته میشوند و به کار بر اساس بالانس مطلوبی بین پاداشهای داده شده به آنها و انتظاراتی که از آنها می رود، می نگرند (شانی ، باسوری ، چرلینگ و ادل 1992)؛ محققان مطالعات کیفیت زندگی کاری را روی خصوصیات فیزیکی مکان کار و رفتارهای ظاهری و نگرشهای افراد کار متمرکزنمودهاند(شانی، بژری ،اسکرلینگ و اودل 1992) در حالی که کیفیت زندگی کاری مشتمل بر جنبه وسیعی از محیط کاری است که روی یادگیری و سلامت کارکنان تاثیر میگذارد(کول ، روبسون ف لیموکس-چارلز مک وایر 2005).
فهرست مطالب
چکیده
فارسی
انگلیسی
بیان مسئله
مروری بر مطالعات
روش انجام پژوهش
هدف کلی
اهداف ویژه
هدف کاربردی
فرضیات پژوهش
تعریف واژهها
جامعه پژوهش
روش نمونه گیری
روش تعیین حجم نمونه
نمونه پژوهش
مشخصات واحدهای مورد پژوهش
محیط پژوهش
ابزار گرداوری دادهها
روایی و پایایی ابزار گرداوری دادهها
روش گرداوری دادهها
ملاحظات اخلاقی
محدودیتهای پژوهش
یافتهها
تحلیل و بحث
بحث و بررسی یافتهها
نتیجه گیری نهایی
کاربرد یافتههای پژوهش
پیشنهادات
منابع فارسی
منابع انگلیسی
فهرست نمودار و جداول:
نمودار شماره 1: سن واحدهای مورد پژوهش 26
نمودار شماره 2: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب جنس 27
نمودار شماره 3: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب وضعیت تاهل 28
نمودار شماره 4 :توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب تعداد فرزند 29
نمودار شماره 5: توزیع سابقه کار واحدهای مورد پژوهش 31
نمودار شماره 6: توزیع شغل پرستاری واحدهای مورد پژوهش در مکانی دیگر 32
نمودار شماره 7: توزیع شغل دوم و غیر پرستاری واحدهای مورد پژوهش 33
نمودار شماره 8: توزیع ترک خدمت واحدهای مورد پژوهش 34
جدول شماره 3 : توزیع فراوانی مطلق و نسبی کیفیت زندگی کاری واحدهای مورد پژوهش 36
جدول شماره 4 : توزیع فراوانی مطلق و نسبی بهرهوری واحدهای مورد پژوهش 37
جدول شماره 5 : توزیع فراوانی مطلق و نسبی بهرهوری واحدهای مورد پژوهش بر حسب کیفیت زندگی کاری آنها 38
نمودار 9: پراکنش دو متغیر بهره وری و کیفیت زندگی کاری 40
نمودار 10: توزیع فراوانی کیفیت زندگی کاری پرستاران با بهرهوری آنان 41
جدول شماره 7 : توزیع فراوانی مطلق و نسبی کیفیت زندگی واحدهای مورد پژوهش بر حسب وضعیت تاهل 43
جدول شماره 8 : توزیع فراوانی مطلق و نسبی کیفیت زندگی کاری واحدهای مورد پژوهش بر حسب شغل غیر پرستاری 44
جدول شماره 9 : توزیع فراوانی مطلق و نسبی کیفیت زندگی کاری واحدهای مورد پژوهش بر حسب ترک خدمت 45
جدول شماره 10: توزیع فراوانی مطلق و نسبی کیفیت زندگی کاری واحدهای مورد پژوهش بر حسب غیبت 46
جدول شماره 11 : توزیع فراوانی مطلق و نسبی کیفیت زندگی کاری واحدهای مورد پژوهش بر حسب برنامهریزی مطابق میل 47
جدول شماره 12: توزیع فراوانی مطلق و نسبی کیفیت زندگی واحدهای مورد پژوهش بر حسب شغل دوم پرستاری 48
جدول شماره 13: توزیع فراوانی مطلق و نسبی کیفیت زندگی واحدهای مورد پژوهش بر حسب تعداد فرزند 49
جدول شماره 14: توزیع فراوانی مطلق و نسبی بهرهوری واحدهای مورد پژوهش بر حسب جنس 51
جدول شماره 17: توزیع فراوانی مطلق و نسبی بهرهوری واحدهای مورد پژوهش بر حسب ترک خدمت 54
جدول شماره 18: توزیع فراوانی مطلق و نسبی بهرهوری واحدهای مورد پژوهش بر حسب غیبت 55
جدول شماره 19: توزیع فراوانی مطلق و نسبی بهرهوری واحدهای مورد پژوهش بر حسب برنامهریزی مطابق میل 56
جدول شماره20 : توزیع فراوانی مطلق و نسبی بهرهوری واحدهای مورد پژوهش بر حسب شغل دوم پرستاری 57
جدول شماره 21: توزیع فراوانی مطلق و نسبی بهرهوری واحدهای مورد پژوهش بر حسب تعداد فرزند 58
یافتههای حاصل از ارتباط بین متغیرهای دموگرافیک با بهرهوری عبارت بودند از : 59